אנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס מבוטאת end-o-me-tree-oh-sis, אבל אפשר פשוט לקרוא לה 'אנדו', היא מצב שבו תאים הדומים לאלה המקיפים את הרחם, מתחילים לצמוח במקומות שהם לא צריכים לגדול בהם, לרוב באזור האגן או אברי הרבייה הנשיים

כשמגיע הזמן ההוא של החודש ומתגנב אלינו, זה יכול להיות נורמלי לחלוטין לנשים לחוות כאב קל או אפילו עז, כמו גם דימום כבד או קל. אולם, אצל חלק מהנשים אלה יכולים להיות סימנים למשהו רציני יותר.

 

מהי אנדומטריוזיס?

אנדומטריוזיס מבוטאת end-o-me-tree-oh-sis, אבל אפשר פשוט לקרוא לה 'אנדו', היא מצב שבו תאים הדומים לאלה המקיפים את הרחם, הנקראים תאי רירית הרחם, גדלים מחוץ לרחם, לרוב באזור האגן או אברי הרבייה הנשיים, ויוצרים דלקות ונגעים המדממים כתגובה להורמונים בזמן הווסת. למרבה הצער, הגורמים לאנדו אינם ידועים ויש רק השערות.

 

כמה נפוץ אנדו? 

1 מכל 10 נשים בגיל הפוריות יושפעו מאנדו ואפילו לא יידעו זאת. הבעיה הגדולה ביותר היא שחלק מהנשים לא מגלות שיש להן אנדו עד שהן נתקלות בקשיי פוריות או במהלך ניתוח.

 

מתי לפנות לרופאה שלך? 

הסימפטומים של אנדו משתנים מאישה לאישה, חלק מהנשים עם אנדו יסבלו תופעות וכאבים קשים אולם חלק (קטן יחסית) לא יסבלו מתסמינים על אף נגעי אנדומטריוזיס. עדיף ללכת לבדיקה אצל הרופאה שלך אם את סובלת מאחת מהתופעות המפורטות להלן:

 

כאב - אם את כאובה ברמה שפוגעת בפעילות היומיומית שלך, דברי עם הרופאה

דימום - דימומים כבדים, לא סדירים הם תסמינים פוטנציאליים

דליפות שתן - שינויים בתנועות השלפוחית ​​או המעי הרגילות שלך

אחר - נפיחות, עייפות או מצבי רוח במיוחד סביב הווסת שלך

 

חודש מודעות לאנדומטריוזיס

חודש המודעות לאנדו הוא חודש מרץ

EndoMarch העולמי הוא קמפיין לגיוס כסף ומודעות לאנדומטריוזיס באמצעות אירועים המתקיימים ברחבי העולם ב-27-28 במרץ 2020.

 

אנדו בישראל

אנדו גובה מחיר פיזי ורגשי מהנשים המאובחנות בו ויש לא מעט שירותי תמיכה לנשים הסובלות מאנדו. בישראל ישנה עמותה הפועלת לקידום מודעות, מחקר, מיצוי זכויות וטיפול הולם באנדומטריוזיס, וקהילה גדולה ותומכת שתקיים את צעדת המודעות השלישית לאנדומטריוזיס בישראל ב-27.3. אנחנו מתכוונות להיות שם ולצעוד. מזמינות אתכן להצטרף ולתמוך בהעלאת המודעות למחלה.

 

לסיום הנה וידאו קצר שעלה בפרוייקט של תאגיד השידור "כאן" שבו מדברת ניצן ברנשטיין, חולה באנדומטריוזיס, על ההתמודדות עם מחלה שהמערכת הרפואית מתקשה לזהות ולהציע לה טיפול.

< המאמר הקודם PMDD -על התסמונת
המאמר הבא > הכירי את המודיבודית: מיטל פרץ-גולן

להשארת תגובה

יש לאשר את התגובות לפני שהן מפורסמות

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.